حسین یوسف‌ زمانی

حسین یوسف‌ زمانی

حسین یوسف‌ زمانی (زادهٔ ۱ شهریور ۱۳۱۲ در سنندج – درگذشتهٔ ۱۰ دی ۱۳۹۲ در تهران) آهنگساز و نوازندهٔ ویلن کرد بود. برادر وی حسن یوسف‌زمانی نیز آهنگساز بود.

زندگی

حسین یوسف‌زمانی در سال ۱۳۱۲ در شهر سنندج متولد شد، پس از تحصیلات دوره اول متوسطه وارد مدرسه موزیک نظام شد و طی دو سال از این مدرسه فارغ‌ التحصیل گردید. وی در این دوران با همراهی حسن یوسف زمانی (برادر حسین یوسف‌زمانی) و حسن کامکار (پدر کامکارها) اولین کلاس موسیقی را در شهر سنندج تأسیس می‌کنند.

حسین یوسف‌ زمانی اوایل سال ۱۳۳۷ برای ادامه تحصیل به تهران عزیمت کرده و وارد کنسرواتوآر هنرستان عالی موسیقی شد و همزمان با تحصیل موسیقی همکاری خود را با رادیو ایران شروع کرد. در اواخر سال‌های تحصیل به دعوت محشمت سنجری وارد ارکستر سمفونیک تهران واپرای تهران شد و همزمان با ارکسترهای مختلف از جمله ارکستر گلها، باربد، نکیسا، جاز فلکلوریک، و ارکسترهای دیگر همکاری داشت و پس از ۸ سال سال موفق به اخذ لیسانس با درجه ممتاز گردید.
حسین یوسف‌ زمانی طی این سال‌های طولانی آثار موسیقایی بسیاری برای ارکستر ملی، ارکستر سمفونیک، ارکستر کردی و دیگر ارکسترها تصنیف نمونه و بسیاری از همان آثار را نیز رهبری کرده که پس از آماده‌سازی نهایی به صورت نوار یا پخش از رادیو و تلویزیون در اختیار دوستداران موسیقی قرار گرفته‌ است.

از جمله آثار او می‌توان به سوییت سمفونی سوگ سهراب (قطعه موسیقایی الهام گرفته شده از شاهنامه) که به مناسبت هزاره سرایش شاهنامه و بزرگداشت ابولقاسم فردوسی به سفارش سازمان یونسکو در جهان پخش شده اشاره کرد. از آثار دگر وی مجموعهٔ «مهتاب» برای ارکستر سمفونیک با صدای صدیق تعریف، مجموعه «بوی باران» به همراهی ارکستر سمفونیک و صدای محمدرضا شجریان، ترانه‌های «باغ ارغوان»، «گنبدهای سبز و آبی»، «پریزاد» با صدای علیرضا افتخاری، مجموعه بارون بارونه (دونوازی ویلن و پیانو) با همنوازی هومن خلعتبری، قطعه پویم سمفونیک غمی سنگین به مناسبت زلزله رودبار در سال ۱۳۶۹ و قطعهٔ «نسیم سرد پاییز» با صدای مظهر خالقی و آثار دیگر اشاره کرد.

وی شاگرد سرژ خوتسیف بود (خوتسیف نیز شاگرد لئوپولد آئر) روس بود. یهودی منوهین و یاشا هایفتز از دیگر شاگردان لئوپولد آئر بودند.

وی طی پنجاه سال فعالیت هنری شاگردان بسیاری را تربیت نمود و تا واپسین روزهای زندگانیش به این امر استمرار ورزید. در سال ۱۳۹۲ مدرک درجه یک هنری به او اعطاء شد.
حسین یوسف زمانی در سه‌شنبه ۱۰ دیماه ۱۳۹۲ پس از یک دوره بیماری سرطان مغز استخوان در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت.