ولی الله البرز

ولی الله البرز

 استاد ولی الله البرز (نوازنده برجسته قره ني يا كلارينت، نواساز ۱۲۹۲-۱۳۶۳) جزء معدود نوازندگان قره ني مي باشد كه با اجراي موسيقي سنتي به صورت آواز و اركسترال، موسيقي سنتي را با رعايت ربع پرده ها در رديف، استادانه در اركستر و تك نوازي اجرا مي نمود.

فعاليت هاي هنري استاد، آموزش سرود و موسيقي در مدارس و همكاري با اركسترهاي راديو تهران (به عنوان نوازنده و تك نواز) بود و با تشكيل اركستر موسيقي قاجار در وزارت فرهنگ و هنر، رهبري اين اركستر به ايشان محول گرديد. استاد، با انتخاب موسيقي و ترانه هاي مربوط به دوره قاجار و تنظيم قطعات براي اركستر در برنامه هاي تالار رودكي (وحدت)، تلويزيون و برنامه هاي شهرستانها، فعاليت هاي ارزنده اي داشته اند.

در سال هاي ۴۳-۱۳۴۲ به منظور آموزش و تشكيل گروه موسيقي و تئاتر در بيست و چهار مركز شهرستان، وزارت فرهنگ و هنر، اعتبارات لازم براي اجراي اين طرح را تأمين نمود و اين طرح تا سال ۵۷ با نظارت اينجانب ارائه و اجرا گرديد.

استاد ولي الله البرز به عنوان كارشناس موسيقي، سال هاي متمادي در زمينه برنامه هاي آموزش موسيقي و آموزش سازهاي مختلف و تشكيل گروه موسيقي اداره فرهنگ و هنر اهواز، فعاليت هاي اجرائي شايان توجه به صورت صحنه اي و برنامه هاي راديوئي در اهواز و شهرستانها داشتند.

ايشان در سال هاي آخر فعاليت در مركز موسيقي اداره فرهنگ و هنر اهواز، چند قطعه تك نوازي با قره ني اجرا و ضبط نمود كه نموداري است از تسلط ايشان با ربع پرده هاي رديف موسيقي سنتي. مقدمه اي با گفتار استاد و قره ني ايشان در آواز دشتي ضبط شده كه براي علاقه مندان ساز قره ني پخش مي گردد. ياد و خاطره استاد فرزانه، استاد ولي الله البرز را از صميم قلب گرامي مي داريم.